Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU

2016

Na I Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU 2016 wpłynęło trzydzieści jeden sztuk. Zwróciliśmy się do młodych polskich reżyserek i reżyserów z propozycją przygotowania przez nich czytań performatywnych zgłoszonych do Konkursu dramatów. Spośród dziewiętnastu przedstawionych nam eksplikacji szczególnie zainteresowało nas pięć i one właśnie zostały zrealizowane 4 i 5 czerwca 2016 w czasie dwudniowego festiwalu Czytań Dramatów.

 

Wojciech Ziemilski Dzieci

Reżyseria: Lena Frankiewicz, muzyka: Karol Nepelski, ruch sceniczny, efekty audiowizualne: Iza Chlewińska i Tomek Bergmann. Występują: Anna Błaut, Anna Kieca, Irena Rybicka, Krzysztof Boczkowski, Tomasz Orpiński, Jerzy Senator.

WTW | Scena na Strychu

Dzieci Wojciecha Ziemilskiego to podróż w głąb świadomości dziecka, ale także próba przyjrzenia się relacjom małego człowieka i jego rodziców, naszym związkom z naturą i procesowi ewolucji. Kluczowym zdaniem tego tekstu – twierdzi reżyserka, Lena Frankiewicz – są słowa: „Jestem kimś więcej, niż suma genów moich rodziców. Mam swój umysł, który chodzi własnymi ścieżkami. Najważniejsze odkrycie w moim życiu, to że dziedzictwo nie jest czymś, co dostaję, ale czymś, co biorę”. Reżyserka zastosowała się wiernie do podtytułu: „sztuka dla kilku aktorów i kilkorga dzieci, które jeszcze nie mówią”. Zaangażowała czworo dzieci, które wystąpiły w towarzystwie swoich rodziców.

fot. BTW Photographers Maziarz Rajter

 

Małgorzata Szczerbowska Drzewom nie wypadają włosy

Reżyseria: Judyta Berłowska, scenografia: Aleksandra Żurawska, muzyka: Dawid Rudnicki, ruch sceniczny: Nela Mitukiewicz. Występują: Maria Kania, Jolanta Solarz, Anna Kramarczyk (gościnnie), Małgorzata Szczerbowska (gościnnie), Krzysztof Zych.

WTW | Instytut im. Jerzego Grotowskiego

Drzewom nie wypadają włosy Małgorzaty Szczerbowskiej, która w czytaniu zagrała jedną z ról, to intymna, pełna nieoczekiwanych zwrotów rozmowa w ogrodzie przy obieraniu truskawek między kobietą, jej nieżyjąca babką, kozą Łeśką i mężczyzną, lekko sparodiowanym na użytek tej abstrakcyjnej sytuacji. To tekst o kobietach, które są silne, zdecydowane, zdolne do poświęceń, ale też delikatne i łatwe do zranienia. „To opowieść o kobiecości i tęsknocie za życiem w zgodzie z samym sobą i w zgodzie z naturą – zauważa Judyta Berłowska – tekst o samotności i o nadziei na realny kontakt z drugim człowiekiem”.

fot. BTW Photographers Maziarz Rajter

 

 

Michał Bajer Wolfgang Amadeusz Moz

Reżyseria: Tomasz Cyz, scenografia: Aleksandra Gąsior. Występują: Maria Dębska (gościnnie), studenci wrocławskiej PWST: Aleksandra Matlingiewicz, Emilia Piech, Filip Kowalczyk, Daniel Mosior, Michał Surówka, Rafał Witczak, Michał Wolny, ze specjalnym udziałem Agaty Zubel.
WTW | Oratorium Marianum

Wolfgang Amadeusz Moz Michała Bajera jest wariacją na temat życia i twórczości Mozarta – Wariacją-szaleństwem, w której […] mieszają się czasy, bohaterowie, fakty, utwory, nuty – opisuje tekst reżyser Tomasz Cyz. Czytanie roli Mozarta Tomasz Cyz powierzył utalentowanej studentce łódzkiej szkoły teatralnej i pianistce Marii Dębskiej, a mozartowskie arie śpiewała operowa diwa Agata Zubel. Geniusz w barokowej sali Oratorium Marianum wystąpił na bosaka…

fot. BTW Photographers Maziarz Rajter

 

 

Agnieszka Jakimiak Kunstkammer

Reżyseria: Agata Dyczko, kostiumy i przestrzeń: Julita Goździk, Marek Idzikowski, charakteryzacja i przygotowanie potraw: Marta Miedźwiecka, dźwięk: Gerard Lebik. Występują: Elżbieta Golińska, Zina Kerste, Renata Kościelniak, Beata Rakowska, Maciej Tomaszewski oraz studenci wrocławskiej PWST: Izabela Baran, Sylwester Dąbrowski, Maciej Piasny, Sebastian Węgrzyn.

PWST Wrocław | Duża Scena

Kunstkammer Agnieszki Jakimiak w reżyserii Agaty Dyczko – gabinecie dawnych i dzisiejszych osobliwości – zagrali wspólnie aktorzy WTW i studenci wrocławskiej PWST. Autorka deklaruje na samym początku sztuki, że jest to „fantazja historyczno-współczesna”, która „zadaje jedno pytanie: czy sztuka może zmieniać świat lub zmieniać cokolwiek lub czy istniał taki moment, kiedy sztuka mogła coś zmienić a jeśli istniał, czy naprawdę był prawdziwy a gdyby naprawdę był prawdziwy, czy naprawdę chcielibyśmy o nim pamiętać”. Bohaterowie podejmują bezskuteczne próby rekonstrukcji zdarzeń i zjawisk, które w przeszłości miały wielki wpływ na rzeczywistość. Skandalizująca wystawa, którą usiłuje dziś odtworzyć „ostatni kurator”, miała miejsce w 1968 roku…

fot. BTW Photographers Maziarz Rajter

 

 

Mariusz Sieniewicz Bar Świętej Krewety

Reżyseria: Tomasz Szczepanek, scenografia: Paweł Cukier, muzyka: DJ Michał Kowalewski. Występują: Agata Skowrońska (gościnnie), Przemysław Kozłowski, Krzysztof Kuliński, Tadeusz Ratuszniak, Michał Szwed.

WTW | Duża Scena

„Atutem Baru świętej krewety Mariusza Sieniewicza jest surrealistyczny humor mocno zakorzeniony w kontekście naszego tu i teraz – mówi reżyser Tomasz Szczepanek. – Autor w kilku scenach przedstawia absurd współczesnej rzeczywistości, zderzając ze sobą różne dyskursy. Języki mediów, nauki, religii, polityki i innych dyscyplin mieszają się w niedoskonałych proporcjach, dając ostatecznie danie ciężkostrawne i niezbyt pożywne. Ale nie chodzi w tym przypadku o to, żeby się najeść, ale żeby coś sobie uświadomić i przy tym nieźle się zabawić”.

fot. BTW Photographers Maziarz Rajter

 

 

Festiwal zakończyła rozmowa poświęcona współczesnej polskiej dramaturgii z udziałem Judyty Berłowskiej, Agaty Dyczko, Leny Frankiewicz, Małgorzaty Szczerbowskiej, Michała Bajera, Tomasza Szczepanka i Mariusz Sieniewicza. Spotkanie prowadził prof. Jacek Kopciński, historyk literatury, krytyk teatralny, redaktor naczelny miesięcznika „Teatr”.

 

 

Czytania na Festiwalu Dramatu

Podczas odbywającego się pomiędzy 1 a 6 grudnia 2016 Festiwalu Dramatu zaprezentowaliśmy trzy czytania performatywne nowych polskich sztuk: Łzawe zjawy roku pamiętnego Bogusława Kierca [laureat drugiej nagrody w Konkursie], Sztukę mięsa Weroniki Murek [czytanie przygotowane specjalnie na Festiwal] oraz Wściekłość Artura Pałygi.

Reportaż z Festiwalu Dramatu 

 

 

Weronika Murek Sztuka mięsa

Teatr im. Heleny Modrzejewskiej, Legnica

Reżyseria: Agata Duda-Gracz, muzyka na żywo: Cezary Studniak. Występują: Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Magda Skiba, Małgorzata Urbańską, Bogdan Grzeszczak, Mateusz Krzyk, Paweł Palcat, Albert Pyśk.

Fot. Karol Budrewicz

 

Artur Pałyga Wściekłość

Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego, Katowice

Reżyseria: Piotr Ratajczak. Występują: Ewa Kutynia, Bogumiła Murzyńska, Andrzej Dopierała, Michał Rolnicki.

 

 

 

Bogusław Kierc Łzawe zjawy roku pamiętnego

Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego

Reżyseria: Tomasz Cymerman, scenografia: Kornelia Dzikowska, muzyka: Piotr Żyła. Występują: Elżbieta Golińska, Maria Kania, Ewelina Paszke-Lowitzsch, Katarzyna Pilichowska (gościnnie), Irena Rybicka, Jolanta Solarz-Szwed, Krzysztof Boczkowski, Tomasz Kocuj (gościnnie), Maciej Kowalczyk, Krzysztof Kuliński, Marcin Łuczak, Michał Szwed, Maciej Tomaszewski.

fot. Karolina Przybylińska-Shiota

 

Spotkania z autorami i realizatorami prowadziła Anna Wierzchowska-Woźniak.